Valitse lähtöpäivä
15 tarjousta

Parhaimmat tarjouksemme, matkailijalta matkailijalle

Etsi lisää

Juniin liitetään paljon romantiikkaa. Juna-asema onkin tapaamisten ja eroamisten paikka. Aina joku lähtee uuteen seikkailuun ja joku jää kaipaamaan: asemilla itketään sekä surun että ilon kyyneliä.

Junassa matkanteon kokee välittömästi. Heti, kun astuu junaan ja asettautuu paikalleensa, alkaa aivan omalaatuinen matkustusvaihe. Matkalaukut nostetaan ylähyllyille tai siirretään penkkien alle ja istuudutaan. Kengät otetaan pois jalasta ja ehkäpä tilataan teetä. Lomatunnelma sekä seikkailujen odotus voi tehdä mielen kevyeksi ja matkailija saattaa jopa innostua vaihtamaan pari sanaa vieressä istuvien kanssa. Ihmisillä onkin yleensä paljon tarinoita kerrottavana, joten aika ei käy pitkäksi. Voi olla mukavaakin jutella spontaanisti tuntemattoman kanssa sen sijaan, että olisi vain syventyneenä kännykkäänsä tai pelkästään katselisi maisemia.

Junassa matkustaja voi ottaa mukavan istuma-asennon ja rentoutua. Juna kulkee suoraan eteenpäin ohittaen monenlaisia maisemia. Pitkän matkan aikana ulkona voi nähdä niin maisemien kuin myös ilmastonkin vaihtelun. Jos matkustaa vaikkapa Itä-Euroopassa syksyllä etelästä pohjoiseen, niin voi nähdä, kuinka vihreät pellot ja puut sekä kylät saavat uuden ilmeen lumen peitossa. Tällainen matka voi tuntua aikamatkailulta, sillä silloin matkustetaan vuodenajasta toiseen. Toiset nauttivat pelkästään näkymien erilaisuudesta ja toiset taas inspiroituvat esimerkiksi kirjoittamaan matkapäiväkirjaa: mistä kulkee ja mihin, mitä on kokenut ja millaisissa tunnelmissa odottaa tulevaa. Junamatka on monen pöytälaatikkorunoilijan unelma, sillä mikä olisikaan hedelmällisempi runon aihe kuin matkustamisen tematiikka: kaipuu kotimaahan, uumoilu tulevista kokemuksista tai jopa romanttisten seikkailujen odotus.

Junassa matkustamisessa vain on jotakin viehättävää, jotakin sellaista je ne sais quoi -tyyppistä ilmiötä. Ehkäpä junamatkat vievät matkustajan yksinkertaisempaan aikaan, kun junalla matkustaminen oli jopa luksusta. Joillakin voi olla hyviä nuoruusmuistoja esimerkiksi junamatkailusta Euroopan läpi. Junalla ei aina tarvitse lähteä reppureissaajan seikkailumatkalle, vaan junamatkat voi yhdistää ihaniin hotelleihin.

Junamatkat Euroopassa
Euroopassa on helppoa matkustaa, etenkin junilla.
Väkirikkaassa Keski-Euroopassa on vilkas junaliikenne, jota käyttävät paljon niin paikalliset kuin myös turistitkin. Junamatkat sujuvat niin nopealla pikajunalla kuin myös sympaattisella retrojunalla.

Ohikiitävät maisemat lumoavat erilaisuudellaan. Ikkunan takana suhahtelevat vuoret ja kukkulat, joet ja kimmeltävä meri, suuret ja pienet linnat, kylät sekä meitä ravitsevat pellot. Näitä maisemia katsellessa junamatka voi tuntua todelliselta elämykseltä, eräänlaiselta sukeltamiselta avaraan luontoon.

Matka Lissabonista Portoon taittuu lähes koko maan läpi. Pellot vaihtuvat vuoristomaisemiin ja pikkuiset kylät suuriin kaupunkeihin. Moni Portugalin pelloista kuuluu perheyrityksille, jotka kasvattavat vihanneksia, oliiveja, pähkinöitä, marjoja ja ruokasieniä. Matkan aikana voi nähdä päivittäisen ruokamme ennen kuin se päätyy kauppojen hyllyille. Vihreän peltokasvuston eri sävyt rauhoittavat mieltä yhdessä sinisen taivaan kanssa.

Entäpä Itä-Eurooppa? Esimerkiksi junamatkat Prahasta Wieniin kulkevat peltojen ja vuoriston lävitse. Tšekin leuto väli-ilmasto sallii maiseman vihertää pitkälle syksyyn. Tšekissä sijaitsee noin kolmannes on paljon metsiä, joita näkeekin runsaasti junamatkan aikana: tammet, kuuset ja pihdat koristavat vuorten rinteitä. Junan ikkunasta voi nähdä luonnossa liikkuvia fasaaneja, pyitä, kauriita, villisikoja ja hanhia. Luontomatkailu vaihtuu kaupunkiseikkailuksi, mitä lähemmäksi määränpäätä lähestytään. Vain 250 kilometrin päässä Wienistä sijaitsee upea, Itä-Euroopan Pariisiksikin kutsuttu Budapest. Etäisyys näiden kahden pääkaupungin välillä on hiukan pidempi kuin reitti Helsingistä Mikkeliin, mutta tämän matkan varrella ylitetään maan raja ja kohdataan uusi kieli ja kulttuuri. Toisaalta Mikkeli kuuluu Savoon, joten Helsingistä tulevat saattavat kokea kulttuurista ja kielellistä erilaisuutta sielläkin. Junamatka Unkariin voi olla melkoinen lottovoitto lintuharrastajalle, sillä maan alueella kohtaavat monet Pohjois-Euroopan ja Välimeren seudun linnut. Junasta ei välttämättä saa otettua tarkkoja kuvia linnuista, mutta ainakin niitä voi bongailla!

Mitäpä, jos matkaa upeiden Alppien maisemissa? Junamatka Innsbruckista Mayrhofeniin kulkee vehreissä laaksoissa, joita reunustavat mahtavat vuoret. Innsbruck sijaitsee Inn-joen varrella, ja jokea pääseekin ihailemaan puolet junamatkan ajasta. Toisen puoliskon ajasta juna matkaa Ziller-joen läheisyydessä. Joki vie suoraan Mayrhofeniin, vuoriston piilossa sijaitsevaan laskettelun luvattuun kaupunkiin. Mayrhofen sijaitsee Kitzbühelin ja Tuxin Alppien välillä, Zillertalin laaksossa. Tämän laakso on kuuluisa laulajistaan, jotka saattoivat maailman tietoon perinteisen Jouluyö, juhlayö -laulun 1800–1900-luvun aikana. Musiikki on edelleen vahvasti läsnä laakson kulttuurissa: Mayrhofenissa järjestettävä Snowbombing-musiikkitapahtuma on yksi maailman suurimmista ja tunnetuimmista elektronisen musiikin talvifestivaaleista. Koko kaupunki vuorenjuuresta vuorenjuureen muuttuu suureksi ilon kehdoksi muutaman päivän ajaksi!

En koskaan matkusta ilman päiväkirjaani: junassa pitää aina olla jotain mieltä kuohuttavaa luettavaa.

– Oscar Wilde
Juna-asemien lumo
Moni tunnelmallinen elokuvakohtaus on kuvattu juuri rautatieasemamiljöössä, eikä syyttä.
Junamatkat mahdollistavat nopean sekä tehokkaan matkailun. Upeiden ikkunassa vaihtuvien maisemien lisäksi matkaaja pääsee näkemään maailman upeimpia arkkitehtuurin helmiä.

Aikoinaan junalla matkustaminen merkitsi suurta edistysaskelta ihmiskunnalle: matkanteko mullistui peruuttamattomasti. Hallitsijat palkkasivat arkkitehtejä luomaan mitä taidokkaimmin suunniteltuja juna-asemia näyttääkseen uuden keksinnön tärkeyden. Täten monet juna-asemat ovat upeita nähtävyyksiä, mikä tekee matkustamisesta hitusen juhlavampaa.

Belgian miljoonakaupunki Antwerpenin päärautatieasemalta voi lähteä matkalle vaikkapa Brysseliin, Pariisiin, Bruggeen tai Amsterdamiin. Yli 100 vuotta vanhan päärautatieaseman on rakennuttanut kuningas Leopold II. Uusbarokkityylisen monumentaalisen aseman rakentamisessa on käytetty yli 20 eri marmori- ja kivilajia. Lasi- ja rautaelementeistä koostetun katon alla on mukavaa odottaa seuraavaan matkakohteeseen vievää junaansa. Ajan kertoo asemalla komeileva antiikkinen kello.

Lontoon 1800-luvulla rakennettu St Pancrasin rautatieasema lumoaa kävijäänsä futuristisuudellaan. Kun asemaa katselee ulkopuolelta, on helppoa ymmärtää, miksi sitä kutsutaan rautateiden katedraaliksi. Aseman päälle rakennettu punatiilinen, uusgoottilaista tyyliä edustava hotelli näyttää majesteetilliselta koristeellisuudensa vuoksi. Asemalta pääsee lähtemään niin kotimaan kuin ulkomaankin matkoille aina Brysseliin ja Pariisiin saakka.

Atochan asema on Madridin suurin rautatieasema, johon on piilotettu lammella ympäröity vehmas trooppinen tarha. Tarhassa kasvaa yli 260 eri kasvi- ja puulajia ja tarhan lammessa uiskentelee 22 eri kalalajia sekä kilpikonnia. Kuumina kesäpäivinä lasikatossa olevat pienet sadettajat levittävät pienimuotoista sumua kasvuston ylle, mikä luo asemalle aidon sademetsän tunnelman. Atochan rautatieasema sisältää myös liiketiloja, joissa on kauppoja, kahviloita ja yökerho, joten lomatunnelma ulottuu myös asemalle saakka.

Junilla on kiire, mulla ei
Asemalla soitellaan ja svengaillaan, kun junaa odotetaan!
Älä ikinä lähde matkalle ilman hyvää kirjaa ja korkkiruuvia.

Junalla matkustaminen on mukavaa ja turvallista. Junassa voi istua rennosti ja jaloille löytyy aina tilaa. Lisäksi, jos istuminen kyllästyttää, voi matkailija nousta käytävälle jaloittelemaan tai vaikkapa lähteä ravintolavaunuun tutkiskelemaan, mitä purtavaa siellä on tarjolla. Junissa on myös mahdollista saada paikka, jossa on kunnon pöytä, jota voi käyttää vaikkapa ruokailuun, piirtämiseen tai miksei korttien peluuseen. Usein viereinen istuin voi olla vapaana, joten matkailijalle jää vielä enemmän tilaa rauhalliseen oleskeluun.

Matkustaessa maiden läpi junassa ei tarvitse jonotella passintarkastukseen, vaan matka uuteen maahan alkaa yksinkertaisesti junan kyytiin astumalla. Junamatka päättyy yleensä suoraan kaupungin keskustaan, joten matkailija voi heti aloittaa seikkailunsa uudessa paikassa. Matkalaukkuja ei tarvitse odotella, vaan ne voi vain napata mukaansa ylähyllyltä tai penkin alta ja lähteä tutustumaan uuteen kohteeseen.

Junassa matkusteltaessa ei tarvitse olla vastuussa kulkuneuvon perille saattamisesta. Matkailija voi vain istua ja nauttia vaihtuvista maisemista. Juna ei jää jumiin ruuhkaan, eikä käänny väärälle tielle, ja eksyminen on mahdotonta. Lisäksi rata kulkee yleensä sellaisissa maisemissa, joita ei välttämättä näkisi moottoritiellä ajaessa. Moottoritie merkintöineen muutenkin saattaa hämmentää, varsinkin jos merkinnät ovat vain paikallisella kielellä. Suurena junamatkailun etuna on se, että ei tarvitse maksaa polttoaineesta, eikä mistään ylimääräisistä autovakuutuksista.